۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير -  شماره 231
www.bahardaily.ir
تیتر خبرها
تبلیغات
بهارنيوز 01 محيط آرا قاصدک

صداوسیمایی که باز هم باخت!

صادق صدرایی

خبرنگار صداوسیما که بیشتر با گزارش‌های کنکوری اش معروف شده است دوان دوان خود را به ایستگاه مترو شهرری می‌رساند تا گزارش کاملی را از ماجرای مجروح شدن یک فرد روحانی به واسطه آنچه «امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از نوامیس مردم» خوانده شد به اخبار این رسانه انحصاری برساند. چه موضوعی از این بهتر! به خصوص در دوره زمانی که از برخی‌تریبون‌ها سخنانی درباره کم کاری دولت در موضوع امر به معرف و نهی از منکر هم شنیده می‌شود و باید زمینه چینی کافی برای راه افتادن مجدد گشت‌های پلیس برای ارشاد مردم در خیابان‌ها و خودروهایشان فراهم آید. خبرنگار صداوسیما به جنوب شهر می‌رود و با مردمی روبه‌رو می‌شود که قرائتی غیر از آن چه او می‌پسندد را در برابر دوربینش می‌گویند. در آن جا کسی از امربه معروف سخنی نمی‌گوید و همه از حالت غیرعادی فرد ضارب و حمله بی مقدمه او به روحانی مضروب سخن می‌گویند. در بین صحبت‌های مردم خبری از این که ضارب به نوامیس مردم متعرض شده است و مورد اعتراض آن روحانی قرار گرفته است نیست.
 و این جا همان جایی است که ظاهرا تیر خبرنگار به سنگ خورده است و از اساس، ماجرا آن طور که تصور می‌کرد نبوده است. عصبانیت خبرنگار لحظه به لحظه بیشتر می‌شود تا جایی که کار به درگیری لفظی با مردم می‌رسد. حالا او به سازمان صداوسیما بازگشته است و نوبت استفاده از تکنیک تدوین و سانسور است تا با استفاده از آن بشود به هدف مورد نظر رسید. دستپخت خبرنگار، تدوینگر و تیم سیاسی صداوسیما گزارشی می‌شود که در شب حادثه از بخش‌های مختلف خبری درباره آن چه در ایستگاه مترو شهرری رخ داد با عنوان «مضروب شدن روحانی آمر به معروف به واسطه دفاع از نوامیس مردم» منعکس شده است. گزارشی که تفاوتی معنادار با آن چه در فضای مجازی از گفتگو با مردم منتشر شده است دارد. سیاست زدگان تصمیم گیر در صداوسیما هنوز در این تصورند که می‌توانند با چنین شیوه‌های نخ نمایی به اهدافشان برسند و موج رسانه‌ای ایجاد کنند، آن هم در این روزگار که هر فرد دیگر به شکل بالقوه تبدیل به یک رسانه شده است. کوتاه سخن آن که اگر قرار است برای چنین پرونده هایی موج رسانه‌ای ساخته شود (فارغ از ارزشگذاری بر روی آن) قطعا این کار از خبرنگاری در قد و قامت آن خبرنگار، بخش خبری سیاست زده‌ای همچون خبر20: 30  و صداوسیمایی که چه از نظر سازمانی و چه از نظر مخاطب یکی از بدترین دوره‌های خود را تجربه می‌کند بر نمی‌آید. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
تبلیغات